Stěhování přinejmenším jednou v životě potká většinu z nás, a mnohé naopak hned několikrát. Zatímco ale výměna obydlí může být příjemná, méně příjemné bude vyřizování na úřadech, kde budete muset nahlásit změnu trvalého bydliště a vyřešit veškeré související papírování. Kdo je připraven, není ale překvapen, proto využijte několika užitečných rad, a změna trvalého pobytu pro vás bude otázkou několika málo minut.
Kde vše zařídíte
Vyřízení přihlášení trvalého bydliště řeší odbor správních činností pod okresním úřadem nebo magistrátem. Změna se provádí konkrétně na Oddělení evidence trvalého pobytu, Oddělení evidence obyvatel, apod.
Co je potřeba mít s sebou
K vyřízení změny trvalého bydliště budete potřebovat zejména svůj současný občanský průkaz a také doklad opravňující vás užívat byt nebo dům. Takovýmto dokladem je například nájemní smlouva, výpis z katastru nemovitostí. Pokud nemovitost nevlastníte, ale stěhujete se třeba k partnerovi, pak si opatřete úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby (majitele nemovitosti) o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Mimo to budete potřebovat 50 korun na uhrazení správního poplatku, a vyplněný přihlašovací lístek k trvalému pobytu, který je k dispozici na každé ohlašovně (na obecním úřadu). Ze zákona je možné používat pouze originální tiskopis, proto s vyplňováním budete muset počkat až k přepážce.
Jak si proces ulehčit
Na úřadech vás obvykle nemine dlouhé čekání ve frontě. Většina úřadů a řada firem ale dnes nabízí možnost objednávky, kdy si buď zavoláte, nebo prostřednictvím elektronického objednávkového formuláře zarezervujete termín schůzky. Využijte tuto možnost a ušetřete si čas.
Ohlášením změny bydliště to nekončí
Změna trvalého bydliště proběhne v momentě podání přihlašovacího lístku, takže tento proces je v zásadě jednoduchý. Bohužel změna trvalého pobytu bude muset být zanesena i do vašich dokladů, což znamená také nutnost vyměnit občanský průkaz, a možná i řadu dalších dokladů. U občanského průkazu máte čas konkrétně 15 dní od okamžiku, kdy je vámi nahlášena změna bydliště. Dále bude také potřeba nahlásit změnu bydliště všemožným institucím – poskytovatelům energií, vody, internetu, zaměstnavateli, studijnímu oddělení, zdravotní pojišťovně, dopravnímu inspektorátu v případě registrace motorového vozidla, katastrálnímu úřadu, pokud vlastníme nemovitost, bance, pokud podnikáme tak finančnímu úřadu a také okresní správě sociálního zabezpečení. Zde už bude seznam nutných úkonů delší, proto se obrňte trpělivostí a ideálně si sepište seznam, abyste náhodou na některou z institucí nezapomněli.
Pro více informací ohledně změny trvalého bydliště navštivte: http://bydletespokojene.cz/471/zmena-trvaleho-bydliste-jak-na-to/