Barevné sklo bylo vždy velmi atraktivní a například skleněné vitráže patří k tomu nejkrásnějšímu na mnohých historických, zejména sakrálních stavbách. Původní techniku starých mistrů dokáže napodobit jen málo opravdových odborníků, ale i v domácích podmínkách mohou vzniknout zajímavé dekorace skleněných plastik a tabulí.
Daleko do vitráží má dekorování skla pomocí slupovacích gelů zvaných window colors (v angličtině je window okno a colors barvy). Kromě skla se jimi dají zdobit i porcelán a plasty, a jak český výraz napovídá, nejde o žádnou trvanlivou záležitost. Proto je tato technika vhodná spíše pro rozvoj dětské fantazie a dovednosti, navíc se barvy velmi jednoduše nanášejí na povrch – přímo z lahviček pomocí přiložených aplikátorů, tedy bez použití štětců. K práci s nimi potřebujeme zhotovit nejprve předlohu a k tomu používáme průhledné kancelářské desky (tzv. eurodesky), tužku a papír.
Zbytek barev na sklo se v zásadě dělí na nevypalovací a vypalovací. Prvně jmenované, někdy nazývané vitrážní, jsou určeny pouze k dekorativním účelům (např. na obrázky či plošné nátěry skel), po zaschnutí jsou voděodolné a mnohé dokonce vydrží i mytí v myčce (pozor – nejsou vhodné pro kontakt s potravinami!) Některé barvy jsou zcela neprůsvitné, jiné propouštějí světlo jen částečně.
Pro nejvážnější práci jsou určeny barvy vypalovací, které se po nanesení na povrch vytvrdí teplem, obvykle 160° C. Tato technika je prakticky nepoužitelná na okenní tabule. Ideální jsou předměty, které se vejdou do trouby, jako jsou vázy, dózy a sklenice. V profesionální praxi se speciální barvy na sklo vypalují při teplotách přes 500° C (sítotisk). Používá se také práškové lakování, (i pro plasty), a sice elektrokinetická technika zvaná tribo. Při slévání práškové barvy v jednolitý a velmi odolný povrch jsou potřeba opět vyšší teploty.
Vitrážová barva
Nejprve si vitrážovou konturou zhotovíme obrysy vitráže. Konturu necháme zcela zaschnout. Druhý den můžeme vyplnit plochy mezi konturami vitrážní barvou. Transparentními barvami můžeme malovat na okna a vytvářet tak imitace starých gotických maleb.