Občané Prahy 3 v průzkumu potvrdili záměr investora. Více než dvě třetiny z nich souhlasí s tím, aby na místě Nákladového nádraží na Žižkově vznikl projekt, se kterým přichází investor
Projekt Nový Žižkov, úplně nová městká část obklopená zelení, která by měla vyrůst na místě bývalého Nákladového nádraží na Žižkově, má velikou podporu občanů žijících v této části Prahy. A to přesto, že část politické reprezentace radnice Prahy 3 má k projektu stále některé výhrady. Devět z deseti v průzkumu oslovených obyvatel souhlasí s tím, aby tento prostor Nákladového nádraží na Žikově prodělal velikou změnu a sedmdesát osm procent respondentů nemá problém s tím, aby v blízkosti budovy Nákladového nádraží na Žižkově, která je chráněnou památkou, vznikla obdobná zástavba.
Můžete stručně představit projekt, který připravujete?
Úplně novou, moderní, urbanisticky promyšlenou městskou část zasazenou do zeleně a veřejně přístupných parků a ploch pro rekreaci a odpočinek plánuje vystavět na současném území Nákladového nádraží Na Žizkově společnost CCZ. Území, které se nyní nachází ve velmi neutěšeném stavu, tak dostane úplně novou tvář.Jedná se o velkorysý projekt, postavený v první etapě na pozemku o rozloze 68 000 m2, který je kombinací rezidenčního bydlení, hotelu, administrativních objektů a obchodní pasáže s rozsáhlou občanskou vybaveností: s bazénem, fitnesscentrem, welness studiem atd. Mimochodem, zeleň bude tvořit 35 % z celkové plochy projektu. První etapa projektu, která by mohla být zahájena v roce 2016, počítá s výstavbou dvou rezidenčních bytových domů s cca 250 byty včetně podzemních garáží, s výstavbou hotelu, s obchodní pasáží a s administrativními budovami.Architektonický a urbanistický koncept vychází z původního ideového záměru architekta Jana Sedláka, který dále rozpracovala londýnská architektonická firma Bogle Architects.
Zmíněná obchodní pasáž s galeriemi, tolik typická pro pražské prostředí, je prosvětlena skleněnou střechou originálního tvaru s ovladatelnými panely, které do ní propouští světlo podle potřeby. Do jednotlivých pater vedou eskalátory a každé patro navržené jako galerie je propojené můstky s výhledem na celou pasáž. Ve druhém nadzemním podlaží pasáže se nacházejí kromě obchodů i restaurace s terasami s přímým vstupem do parku.
Velkých obchodních center, která nakonec nejsou úplně využita, má Praha několik. Nevznikne tady něco podobného, jaké obchody a služby zde zákazníci najdou?
Projekt počítá s obchodní pasáží , která rozhodně nemá charakter některých velkých obchodních center. Zmíněná pasáž navíc nebude nabízet pouze obchody, ale také služby: namátkou ordinace lékařů, advokátní kanceláře, pobočku pošty, policejní služebnu, pobočky daňového a finančního úřadu atd. Zmíněné služby v této části Prahy 3 určitě chybí a obyvatelé by takto pojatou obchodní pasáž určitě využili. To potvrdili i v průzkumu, který si nechala společnost CCZ na reprezentativním vzorku občanů z Prahy 3 zpracovat.
Pokud jde o kancelářské budovy, ty vyhlížejí na zelené střechy obchodní pasáže a nový veřejný park. Jsou propojeny můstky přes prostor vnitřního atria, proskleného po celé výšce domu. Hotel oválného tvaru se vstupem s Basilejského náměstí je navržen jako bariéra s cílem chránit parkové plochy od dopravního hluku. Bytové domy umožňují z vyšších pater pohledy směrem na centrum města a rozlehlé zelené plochy okolí. Každá z částí bytového domu má ve vnitrobloku umístěnu vyvýšenou zahradu, která vytváří pocit příjemného prostředí a zachovává soukromý svých obyvatel v nadzemních podlažích.
Dvě třetiny oslovených občanů v kvalitativním průzkumu si dovede představit, že na místě současného Nákladového nádraží na Žižkově by mělo vzniknout něco podobného, s čím přichází investor v podobě projektu „Nový Žižkov“. Devět z deseti občanů oslovených v tomto průzkumu odpovědělo, že se současným prostorem Nákladového nádraží na Žižkově, který je ve velmi neutěšeném stavu, se rozhodně musí něco udělat. Zejména proto, aby zde nevzniklo místo, které je výlučně rájem lidí žíjících na okraji společnosti, aby zde nevzniklo místo v širším centru Prahy, které je nebezpečné pro výchovu dětí a mladistvých. Sedmdesát osm procent respondentů nemá problém s tím, aby v blízkosti budovy Nákladového nádraží na Žižkově, která je chráněnou kulturní památkou, vznikla obdobná zástavba.
Nehrozí v souvislosti s projektem „Nový Žižkov“ demolice objektu historické nádražní budovy?
Demolice historické nádražní budovy v souvislosti s projektem „Nový Žižkov“ nehrozí, především proto, že budova stojí na vedlejším pozemku.Navíc bude využita jako kulturní a osvětové centrum.
Urbanistický koncept revitalizace Nákladového nádraží na Žižkově zahrnuje velkorysé krajinářské úpravy parkových teras, modelovaných travnatých ploch spolu s navazujícími plochami rezidenční zeleně, které doplňují střešní zahrady kancelářských budov. Hlavní vstup do projektu vede zeleným bulvárem přes náměstí s fontánami a stromy zabudované v dlažbě. Hlavní pěší zóna pak pokračuje spolu s cyklostezkou směrem na východ do blízkého parku. Úpravy krajiny budou pro lokalitu velikým přínosem, neboť zde vznikne souvislý pruh zeleně od Olšanských hřbitovů až po park Židovské pece. Do současné chvíle společnost CCZ investovala do nákupu pozemků a přípravy projektu „Nový Žižkov“ více než 35 miliónů euro, tedy 980 miliónů korun. V tuto chvíli byla vydána všechna potřebná územní rozhodnutí. Stavební povolení pro první etapu výstavby by mohlo být vydáno v roce 2015 a poté by mohlo následovat zahájení stavby. První etapa výstavby rezidenčního, komerčního, kulturního a rekreačního komplexu na bývalém Nákladovém nádraží na Žižkově by mohla být dokončena v roce 2018 a vyžádá si investici ve výši 250 miliónů euro, tedy cca 7 miliard korun.
(ph)